Astun oma raamaturiiuli ette ja murran pead,
kuhu paigutada käesolev trükis – Epifanio
nr 17. Mõõtude poolest sobiks ta ju läbi
lugeda ja seejärel ahju kõrvale paberikasti
pista, aga raske raamatupaber paneb kõhklema.
Tavamõõdus raamatute vahele ei sobi
ta ammugi. Jätan ta esialgu sinnasamasse
tooliservale, poolel teel töölaua ja raamaturiiuli
vahel.
Raamatute ja muu trükisõna seadmine riiulisse
ongi minu arvates võimatu. Alfabeetilise
süsteemi probleemiks on mitme autoriga ja
lausa autorita trükised. Reastades raamatuid
liigi ja žanri järgi leidub aga ikka mõni
“Eestluse elujõust”, mis langeb luule ja proosailukirjanduse
vahele. Hea küll – sinna selle
üksiku erandi torkangi. Aga aja möödudes
kasvab see vahepealne osakond nii suureks,
et vajab omakorda vahevormilisi liigitusi –
proosa-luule
segastiil, kogumikud, eriti lüüriline
proosa, antoloogiad, luuleesseistika, luule-ja-
kunsti-raamatud jne. Ent peagi nõuavad
needki alaliigid alaliike. Mis siis nüüd – kas
jätkata selle ilmselt lõputu alaliigitamisega? Või
anda järele veidrale kiusatusele rebida kõik
selle jaotuse raamatud üksikuteks lehtedeks ja
reastada need skaalal luulem-proosam?
Ei. Proovin siis mõne tuttava eeskujul n-ö
tunnetuslikku süsteem. Tähtsamad paremale,
juhuslikud vasakule. Pilvedessepüüdlev kõrgemale,
kahe jalaga maa peal madalamale. Ja
tekivad minu jaoks täiesti loomulikud järjestused
autoritest ja raamatutest: Augustinus,
Camus, “Laste piiblilood”, Jaik, Gailit, mõned
vanad välismaised atlased, Anti Saar, Eco...
või siis “Tundmata palu”, “Rohtunud radadel”, “Tagasi mõteldes”, “Eesriie avaneb”, “Tagasi
prügimäele”, “Ja päike tõuseb”, “Tee lõpmatuse
teise otsa”, “Kõik kulgeb iseenda kaudu”
– väike riimgi sees!
Kõik nad on seina äärde pandud, seljaga
minu poole nagu mahalastavad. Pisut jällegi
nagu need majad, mida nägin Portugalis: neljakorruselised
värvilised kortermajad, laiuseks
tänavalt vaadates võibolla neli-viis meetrit.
Tõepoolest, majad nagu raamatud riiulil. Kui
ideaalne raamatukogu on võimalik, siis ainult
sellisel tänaval.
Ent minu Võrumaa-riiuligi mõnes paigas
tundub, et raamatud on leidnud ainuvõimaliku
koha teiste raamatute suhtes. Ja selle
tunnetusliku süsteemi ootamatu tulemus on
omamoodi mälupalee – kui reastan ühe riiuli
jagu raamatuid, võin selle õige järjekorra
peast ette kanda. Ometi-ometi tekib siingi
ülejääk.
Kaplinski “Seesama jõgi” ei sobi ju õigekeelsussõnaraamatu
kõrvale! See oleks õel –
õige oleks “pehmenduseks” vahele panna
mõni Masing. Aga Masingut sobib lugeda ainult
masinakirjalises samizdatis ja see on minu
riiulisse mahtumiseks jällegi liiga kõrge. A4
formaadis paljundusi võiks ju põhimõtteliselt
pooleks murda, aga kas siis sellist Eestit me
tahtsimegi...? Hea küll, kolime kogu asja raamatukappi,
mille riiulid kõrgemad.
Nüüd on raamatukapi kogu eelnev sisu
põrandal. Tundub, et koduste suhete huvides
tuleb kähku hakata uut riiulit ehitama... nojah,
on siis raamatuist enam tulu või tüli?
Võib olla, et raamatute reastamine tühjal
riiulil on sarnane ülesanne sõnade reastamisega tühjal paberil. Nad pole ju kumbki
võimatud, aga omas mõttes lõputud küll - “ei
ole lõppu / raamatute riiul / ka siis kui mul on
/ kaetud silmalaud”
(J. Üdi “Laps”). Ja kuskil
eetris hõljub
borgeslik ideaalraamatukogu, kus ka
minu tagasihoidlik valik leiaks oma
täiusliku asetuse.
Inimlik on aga kompromiss. Nõnda jääb
kogu see raamatulasu Styxile töölaua ja raamaturiiuli
vahel. Ja käesoleva Epifanio asetan
ma eelmise numbri peale.
HENRI OTSING
on pliiatsiga maakas,
Kaarnakivi Seltsi kirjastaja.
Fotod: Henri Otsing |